E453_996tit

Yamaha PSR E453

  1. Sklep

W dzisiejszych czasach, keyboard edukacyjny musi stać się czymś więcej, niż tylko instrumentem do ćwiczeń. Instrument taki, musi zachęcać użytkownika do rozwoju, a co za tym idzie do spędzania przy nim jak najdłuższego czasu. Yamaha PSR E453 jest keyboardem, który pozwala zarówno na zabawę z gotowymi muzycznymi schematami,  jak i na tworzenie i realizowanie własnych pomysłów muzycznych.

 

Sukces keyboardowego muzykowania na całym świecie, jest spowodowany chęcią łatwego wykonywania nawet bardzo skomplikowanych utworów muzycznych. Najpierw jednak, należy połączyć dwa rodzaje umiejętności: po pierwsze umiejętności muzyczne, a po drugie techniczne umiejętności obsługi samego sprzętu na którym gramy. Model YAMAHA PSR E453 zbiera w sobie długoletnie doświadczenia, które pozwoliły na zamknięcie w estetycznej, czarnej obudowie zarówno świetnych brzmień instrumentalnych czy spójnie brzmiących akompaniamentów ale również całej masy łatwo dostępnych funkcji mających za zadanie pomagać wykonawcy w trakcie jego gry.

 

 E453_top

 

Kilka sekund po włączeniu instrumentu przyciskiem umieszczonym nad pokrętłem głośności MASTER VOLUME jest gotowy do gry, prezentując na całej rozpiętości podstawowe brzmienie koncertowego fortepianu – niezależnie od tego co będziemy robić w instrumencie, do tego brzmienia zawsze można bezpośrednio i szybko powrócić naciskając przycisk PORTABLE GRAND który znajduje się u góry po lewej stronie panelu, tuż obok przycisku włączania instrumentu.

Aby móc korzystać z palety ponad 700 brzmień instrumentów, wystarczy upewnić się czy podświetlony jest przycisk VOICE , a następnie wybrać za pomocą klawiatury numerycznej bądź pokrętła wybrane brzmienie, którego nazwa będzie wyświetlana na ekranie instrumentu. Pomocne w przeszukiwaniu tak dużej ilości brzmień mogą okazać się przyciski CATEGORY + – umieszczone tuż pod pokrętłem, dzięki którym szybko możemy zmienić grupę brzmień np. z brzmień organowych na brzmienia instrumentów smyczkowych. Zabawa z brzmieniami zaczyna się jednak na dobre, jeśli odnajdziemy umieszczone tuż obok pokrętła głośności cztery przyciski VOICE CONTROL :

 

E453_Voice Control

– przyciśnięcie SPLIT dzieli klawiaturę na dwie części, dając możliwość użycia innego brzmienia dla prawej, innego dla lewej ręki

– przyciśnięcie DUAL nakłada równolegle dwa brzmienia na siebie

– przyciśnięcie HARMONY dodaje współbrzmienia harmoniczne do pojedynczego brzmienia instrumentalnego (najbardziej przydaje się przy graniu z akompaniamentami)

– przyciśnięcie ARPEGGIO sprawia, że po przyciśnięciu jednego lub kilku klawiszy jest odtwarzane według wybranego układu rytmiczno-harmonicznego

Jeśli którykolwiek przycisk tej sekcji przyciśniemy dłużej niż 1 s wówczas automatycznie na ekranie pojawi się dostęp do szczegółowych ustawień danej sekcji. Przykładowo, dłuższe przyciśnięcie klawisza SPLIT da nam możliwość wyboru brzmienia lewej ręki, a dalej używając CATEGORY + – jego głośności, punktu podziału klawiatury itp.

 

E453_alpha numeric

 

Istotną cechą, dzięki której keyboardy są niezależną grupą instrumentów są style akompaniamentów. Dzięki nim można wykonywać utwory wspierając się całą sekcją instrumentów grających podane przez nas akordy. Aby zagrać z akompaniamentami należy przycisnąć przycisk STYLE po prawej stronie panelu i kiedy już będzie podświetlony na czerwono wybrać styl którego nazwa będzie wyświetlana na wyświetlaczu. Do wyboru akompaniamentu zachowujemy się analogicznie jak w przypadku wyboru brzmień – korzystamy z klawiatury numerycznej, pokrętła oraz przycisków CATEGORY + –. Jeśli teraz naciśniemy przycisk START/STOP to uruchomimy samą sekcję perkusyjną – aby móc usłyszeć pozostałe instrumenty z sekcji oraz móc decydować o harmonii musimy nacisnąć przycisk ACMP ON/OFF po lewej stronie na dole. Teraz klawiatura dzieli się na dwie części, a jej lewa strona decyduje o akordach realizowanych przez sekcję akompaniamentu – od muzycznego zaawansowania grającego zależy czy akordy wybierze w uproszczony sposób za pomocą jednego klawisza czy też zgodnie z definicją akordu za pomocą minimum trzech klawiszy, instrument jest bowiem gotowy na oba tryby. Istnieje także możliwość grania na całej rozpiętości klawiatury – wówczas harmonia będzie odtwarzana na podstawie wszystkich naciskanych klawiszy. Każdy akompaniament posiada swój automatyczny wstęp i zakończenie  które możemy wyzwolić za pomocą przycisku INTRO/ENDING przyciśniętego odpowiednio na początku lub końcu wybranego stylu. Wszystkie style oparte są na dwóch wariantach A i B, które to możemy zmieniać za pomocą przycisku MAIN/AUTO FILL. Dodatkowo, do obsługi akompaniamentu nieodzowne są przyciski SYNC START (start akompaniamentu po naciśnięciu dowolnego klawisza) oraz SYNC STOP (zatrzymanie akompaniamentu po oderwaniu rąk od klawiatury). Patrząc dalej w prawą stronę, widzimy sześć przycisków TRACK CONTROL, które umożliwiają kontrolę poszczególnych ścieżek w pojedynczym akompaniamencie (działają również w trybie PATTERN i SONG) – dzięki temu możesz budować napięcie w utworze z akompaniamentem wprowadzając stopniowo do gry bębny, bas oraz pojedyncze sekcje instrumentalne. Funkcja ta przyda się również podczas występów, np. z grającym na żywo gitarzystą który może zastąpić automatycznie grającą gitarę.

 

E453_Track Control

 

Po przyciśnięciu przycisku SONG zlokalizowanego po prawej stronie panelu użytkownika, tuż nad klawiaturą, rozbłyśnie on czerwonym światłem informując o fakcie aktywnego trybu odtwarzania utworów midi. Utwory takie otrzymujemy wgrane w pamięć wewnętrzną nowego instrumentu, ale możemy również korzystać z utworów midi z zewnątrz za pomocą złącza USB dającego możliwość korzystania z pendrive`a. Co ważne, w późniejszej fazie użytkowania PSR E453 można również łatwo nagrywać własne, dość złożone kompozycje, korzystając z 5 ścieżek dla pojedynczych brzmień instrumentów, oraz dodatkowej ścieżki rejestrującej całą sekcję stylu akompaniamentu i również poprzez pamięć USB utwory takie zapisywać aby potem móc ponownie je przywoływać. Wracając do samego odtwarzania – fabryczne utwory niosą ze sobą dodatkowe atrybuty związane z trybem edukacyjnym któremu przyjrzymy się za chwilę, natomiast jeśli posiadamy pliki utworów w standardzie General Midi kupione np. w midi24.pl wówczas możemy korzystać i odtwarzać je za pomocą naszego instrumentu zgrywając je uprzednio na pendrive. Niezależnie od źródła przechowywania utworów ich obsługa jest możliwa za pomocą tych samych przycisków rozpoczynających się od lewej strony, które dotąd obsługiwały nam style akompaniamentów – dodatkowo zapalona czerwona okrągła dioda informuje nas o tym która linia opisuje aktualne funkcje przycisków wybranego trybu, np. przycisk ACMP ON/OFF obsługuje w trybie SONG funkcję odtwarzania utworu w pętli.

Mocną stroną fabrycznie nagranych  gotowych utworów w trybie SONG, jest ich przygotowanie do współpracy z systemem edukacyjnym Yamaha Education Suite, dającym możliwość nauki grania osobno dla prawej i lewej ręki, możliwość wybierania trudniejszego fragmentu do nauki i jego zapętlania, możliwość zmiany tempa w zależności od poprawności gry oraz inne funkcjonalności. Aby wejść w tryb edukacyjny wystarczy wybrać (w sposób identyczny jak w przypadku odtwarzania) żądany utwór, nacisnąć przycisk LESSON , w zależności od ilości jego naciśnięć na ekranie będziemy mogli wybrać pomiędzy kilkoma trybami nauki. Teraz za pomocą klawiszy 1/RIGHT i 2/LEFT  wybieramy czy realizujemy materiał dla prawej czy dla lewej ręki -potem możemy obie je połączyć, ale na początek proponujemy wybrać ścieżkę nauki gry prawej ręki 1/RIGHT, oraz  tryb Waiting, w którym utwór czeka na naciśnięcie prawidłowego klawisza, pokazując jego położenie na ekranie za pomocą zapisu nutowego, jak i na wyświetlanej klawiaturze. To dobra zabawa dla początkujących ale pamiętajcie, że nic nie zastąpi pracy „żywego” nauczyciela korygującego tymczasowe niedociągnięcia.

Przyciśnijmy przycisk wyboru ostatniego z trybów – trybu DJ PATTERN który przenosi nas w dziedzinę kreatywnych popisów DJ`skich. Korzystając z 25 gotowych patternów rytmiczno-harmonicznych możemy wszechstronnie miksować i przetwarzać odtwarzane schematy, dzięki czemu możemy stworzyć wykonywany w czasie rzeczywistym utwór muzyczny z unikalnym wykorzystaniem możliwości sterowania szeregiem parametrów do których dostęp daje nam keyboard PSR E453. W patternach możemy zatem decydować o tonacji (za pomocą wydzielonej części klawiatury), o tym która wariacja patternu będzie aktualnie odtwarzana oraz czy wyłączymy poszczególne składowe patternu decyduje ta sama grupa przycisków które dotąd obsługiwały nam style akompaniamentów oraz odtwarzanie utworów – znów zapalona czerwona okrągła dioda informuje nas o tym która linia opisuje aktualne funkcje przycisków przyporządkowane do danego trybu działania, np. przycisk ACMP ON/OFF obsługuje w trybie PATTERN funkcję wyboru pierwszej wariacji A.

Skoro jesteśmy przy trybie PATTERN nie sposób nie skorzystać z pokręteł LIVE CONTROL za pomocą których możemy płynnie decydować a wybranych parametrach. Pokrętła mają przyporządkowane 6 par funkcji kontroli za pomocą których możemy wpłynąć zarówno na pojedyncze brzmienia, jak i na style, utwory czy wspominane już patterny (polecamy tu zwłaszcza wypróbowanie funkcji RETRIGER RATE „łamiącą” rytm na DJ`ski sposób).

 

E453_Live Control

 

Naszym zdaniem, sposobem na dobrą zabawę jest łączenie pewnych funkcji instrumentu sprawiających, że nawet domorosły artysta muzyk poczuje energię związaną z radością tworzenia pozornie z niczego. Co mamy na myśli? Dokonajcie następujących ruchów: podzielcie klawiaturę na dwie części przyciskając SPLIT, dla lewej ręki wybierzcie barwę z grupy BASS, dla prawej z grupy SYNTH PAD.  Teraz za pomocą przycisku STYLE wybierzcie styl z grupy DANCE, a następnie przyciśnijcie ARPEGGIO (jego dłuższe przyciśnięcie, a następnie naciskanie + oraz na klawiaturze numerycznej pozwoli wybrać jeden z gotowych przebiegów). Teraz jeszcze przycisk START/STOP  od akompaniamentu perkusyjnego, lewa ręka obsługuje gotowy przebieg a prawa dogrywa melodię. Całość uzupełniamy „wykręcaniem” parametrów za pomocą pokręteł LIVE CONTROL i odtąd każda scena może już być nasza 🙂

Instrument posiada jeszcze kilka istotnych, choć nie tak pierwszoplanowych jak powyżej opisane, funkcji o których można doczytać z dołączonej do niego polskiej instrukcji obsługi. Przejrzyjmy jeszcze złącza które znajdziemy  z tyłu PSR E453: złącze zasilacza 12V, złącza USB TO HOST (do komputera) i TO DEVICE (do pamięci zewnętrznej), złącze AUX IN (pozwoli podłączyć za pomocą złącza mini jack stereo dowolny odtwarzacz audio), złącze PHONES/OUTPUT ( duży jack stereo pozwoli podłączyć słuchawki lub zewnętrzne nagłośnienie) oraz SUSTAIN (pozwala podłączyć opcjonalny pedał podtrzymujący brzmienie).

 

E453_back

 

Yamaha PSR E453 to bardzo dobry pomysł zarówno jaki keyboard edukacyjny dla początkujących, jak również dla wszystkich amatorów gry o zróżnicowanym stopniu zaawansowania. Dla wielu ważną cechą może okazać wszechstronność, dla wielu znaczenie może mieć mobilność dzięki niewielkim gabarytom a dla innych prozaicznie znaczenie będzie miała stosunkowo niska cena, poniżej 1500 PLN. Pewne jest to, że nikt nie powinien czuć się zawiedziony stając się posiadaczem tego instrumentu który dobrze traktowany posłuży przez długie lata.

 

Newsletter

KILKA SŁÓW O NAS

o-nas-img

Bardzo lubimy instrumenty klawiszowe…

… i właśnie z tej pasji uruchomiliśmy zupełnie nowy portal keyboard4me.pl właśnie po to abyście współpracę z tymi instrumentami polubili także Wy. Chcemy udzielać wam jak najbardziej rzetelnych porad związanych ze sprzętem oraz jego obsługą. Nasza strona będzie ciągle zasilana nowymi materiałami video, audio oraz licznymi tekstami.

Warto zajrzeć