s970_square k4me

Yamaha PSR S770 i S970

  1. Sklep

Keyboardy Yamaha PSR S770 i PSR S970 skupiają w sobie najlepsze doświadczenia firmy Yamaha w dziedzinie produkcji elektronicznych instrumentów klawiszowych. Czy ich potencjał jest na tyle duży aby bez wahania zdecydować się na „przesiadkę” z poprzednich modeli? Czy to prawda, że nowa seria S to Tyros 5 w nieco innej skórze? Spróbujmy się o tym przekonać.

 

Wkrótce test Yamaha PSR-S770, PSR-S970

 

Modele PSR S770 i S970 zewnętrznie są do siebie bardzo podobne – dzieli je różnica zaledwie kilku dodatkowych pokręteł i złącz dla modelu S970. Polerowana, metaliczna, ciemnoszara obudowa jest łatwiejsza do utrzymania w czystości niż czarna, matowa znana z modeli PSR S750 i S950. Wszystkie panelowe pokrętła i przyciski są wykonane solidnie i gwarantują długotrwałą, bezawaryjną pracę Bliźniaczego podobieństwa tym dwóm modelom nowej serii nadaje przede wszystkim duży, kolorowy wyświetlacz z matrycą TFT o przekątnej 7 cali – jest on identyczny jak ten zastosowany w Yamaha Tyros 5, jednakże nie jest on tak jak w Tyrosie podnoszony w górę. Panel tylny również wnosi innowacje: PSR S770 wzbogaciła się w wejście jack Mic/Line którego nie było w modelu S750; z kolei w modelu PSR S970 podjęto decyzję o zamontowaniu wyjścia na zewnętrzny monitor po postacią złącza RGB, a nie jak dotąd w S950 archaicznego już analogowego złącza video. Klawiatura jest identyczna w obydwu nowych keyboardach, a jej mechanizm zasadniczo nie uległ zmianie, poza wzbogaceniem w opcję Initial Touch.

 

s970_1 k4me

 

PSR S770 i S970 to bogactwo brzmień – 830 brzmień instrumentalnych plus 36 zestawów perkusyjnych/SFX w modelu PSR S770 to więcej niż dotąd oferował model S950. Z kolei model S970 posiadający 989 brzmień i 41 zestawów perkusyjnych/SFX, próbuje doganiać Tyrosa 5 (co prawda brzmień instrumentalnych w Tyrosie 5 jest o prawie 300 więcej, ale już ilość zestawów perkusji/SFX jest w S970 o 4 większa!)

 

s970_6 k4me

Tabela dotycząca porównania ilości brzmień w wybranych modelach keyboardów Yamaha:

TABELA BRZMIENIA 770 970

Czasami już sami nie wiemy jakich używać słów do opisywania akompaniamentów. Skoro poprzednio brzmiały świetnie to jakie mają być teraz? I tu jak zwykle trzeba powiedzieć: cha-cha to zawsze cha-cha, a walc to walc ale dzięki nowym zdobyczom w obrębie modułu brzmieniowego, powiązanego też z możliwościami procesora efektów tak PSR S970 jak i PSR S770 brzmią bardzo świeżo. Brzmienia są jakby bardziej rozrzucone w panoramie niż dotychczas w tej serii, dając wrażenie grania z dobrze zgranym zespołem – w końcu do tego chyba wszystko zmierza. W modelu S970 nadmienić trzeba również obecność stylów audio w liczbie aż 40.

 

s970_5 k4me

 

Tabela dotycząca porównania ilości i rodzajów  akompaniamentów w wybranych modelach keyboardów Yamaha:

TABELA STYLE 770 970

Docieramy do miejsca w którym najlepiej prezentuje się oblicze ukrytych możliwości pochodzących wprost z Tyrosa 5 – wszystkie efekty w instrumentach S770 i S970 to efekty tej samej klasy co w Tyrosie, a w dodatku PSR S970 posiada dokładnie taką samą ilość gotowych do wykorzystania presetów. Tak naprawdę model S770 jest uboższy o paletę doskonałych efektów w technologii VCM (Virtual Circuitry Modeling), która w bardzo złożony sposób symuluje znane klasyczne systemy efektowe, w unikalnej technologii opartej na wieloletnich doświadczeniach firmy Yamaha w produkcji konsolet mikserskich i procesorów efektów. Dzięki VCM możliwe jest uzyskanie charakteru unikatowych klasycznych korektorów czy efektów. To dzięki nim brzmienia nabierają finalnego kolorytu tak istotnego dla brzmienia tak całego utworu jak i pojedynczego instrumentu.

 
s970_7 k4me

 

Tabela dotycząca porównania ilości i rodzajów  efektów DSP w wybranych modelach keyboardów Yamaha:

TABELA DSP 770 970

 

Zarówno PSR S770 jak S970 bezproblemowo odtwarzają utwory audio w formacie MP3 oraz WAV. Za pomocą obydwu keyboardów możemy również dokonać nagrań audio w formacie WAV o jakości audio CD czyli 44,1 kHz/16-bit. Panel odtwarzanie plików audio pokazuje się na ekranie po naciśnięciu klawisza USB Audio Player, a dalsza obsługa możliwa jest za pomocą odnoszących się do funkcji na ekranie przycisków funkcyjnych. Tak odtwarzanie jak i zapis plików audio odbywa się bezpośrednio na pamięci USB i nie można go wykonać bez niej. W formie audio można nagrać z dobrą jakością wszystko, co tylko gra instrument – od wykonywanego na żywo utworu instrumentalnego po wcześniej obrobiony w sekwenserze plik MIDI. Co ciekawe nagrać możemy również wchodzący sygnał audio z podłączonego do instrumentu mikrofonu czy gitary. Maksymalny czas pojedynczego nagrania może wynieść do 80 minut o ile pojemność pamięci USB na to pozwala. Format audio WAV jest formatem bezstratnym, niestety zajmującym nieco więcej miejsca niż skompresowany format MP3.

 

s970_2 k4me

 

Poza standardowymi rozwiązaniami spotykanymi we wcześniejszych modelach, PSR S770 oraz S970 mamy również szereg nowych funkcji, poza rozwijaniem tych już istniejących. Nowością w tej serii jest arpeggiator czyli narzędzie które odgrywa gotowe przebiegi instrumentalne tak na podstawie pojedynczych dźwięków, jak i całych akordów (nieco podobnie do akompaniamentu granych na klawiaturze). Termin arpeggio większości muzyków kojarzy się z przebiegami typu pasażowego, i takie również możemy w tych modelach znaleźć; większość z nich stanowią jednak gotowe zagrywki instrumentalne wykorzystujące charakterystyczne dla danej grupy instrumentów walory artykulacyjne – np. „bicie” gitarowe. Dzięki temu możemy w grze na żywo stać się „wirtuozami” opanowując tylko podstawy harmonii. Tak naprawdę zaczyna robić się ciekawie w momencie, w którym wykorzystamy możliwości arpeggiatora celem nagrywania w sekwenserze własnych kompozycji. Przebiegi synchronizują się z tempem sekwensera co sprawia, że nagranie jest od razu precyzyjne jeśli tylko trafimy w pierwszą miarę taktu.

 

s970_9 k4me

 

Pokrewnym do arpeggiatora choć wcale nie nowym wynalazkiem jest tryb Multi Pad. Tutaj z kolei gotowe sekwencje wyzwalane są poprzez przyciśnięcie dedykowanych przycisków z panelu i mogą być zarówno zapętlone jak i odtwarzane jednokrotnie. Część multipadów ma nagrany materiał rytmiczny, część rytmiczno-harmoniczny, a część to po prostu efekty dźwiękowe. Na multipadach rytmiczno-harmonicznych da się również ”zagrać” sterując harmonią tak samo jak w przypadku akompaniamentu. Co ciekawe da się korzystać z sekcji Multi Pad oraz Arpeggio równocześnie.

 
s970_3 k4me

 

Kolejną nowością są dwa pokrętła Live Control które umieszczone są po lewej stronie instrumentów. Dzięki nim kontrolujemy cały ogrom funkcji instrumentu. Można więc przyporządkować sobie do pokrętła np. parametr Reverb dla brzmienia i w czasie rzeczywistym zmieniać głębokość pogłosu. Można zażyczyć sobie kontroli nad głośnością podłączonego do instrumentu mikrofonu czy zaprogramować pokrętło aby stało się crossfaderem pozwalającym płynnie kształtować głośność pomiędzy odtwarzanym utworem audio a utworem MIDI. Można także pokrętłem kontrolować tempo czy wreszcie korzystać z iście DJ`skich efektów do miksowania styli akompaniamentu. Na szybko mamy dostęp do 8 par ustawień funkcji pokręteł które możemy sobie dowolnie przyporządkować, chociaż niestety nie można ich przyporządkować pamięci Registration.

 

s970_8 k4me

 

Zarówno PSR S770 jak PSR S970 posiadają możliwość podłączenia bezpośrednio do instrumentu mikrofonu bądź gitary i skorzystania ze specjalnie wydzielonej części procesora efektów. Dodatkowo model S970 posiada wbudowany vocoder oraz harmonizer wokalny pozwalający na zaawansowaną modyfikację oraz harmoniczne powielanie głosu ludzkiego. Jakość efektów zarówno dla wokalistów jak i dla gitarzystów jest bardzo dobra, co sprawia, że zespołowy gitarzysta może zagrać bez dedykowanych kostek i multiefektów. Tutaj również możemy szybko zapisać nasze gotowe ustawienia korzystając z pamięci registracyjnej.

 

Firma Yamaha daje użytkownikom PSR S kilka dróg do zapisywania swoich indywidualnych ustawień, ale tym zdecydowanie najlepszym i najłatwiejszym narzędziem jest pamięć registracyjna (registration memory). Na środku panelu instrumentu S770 i S970, tuż nad klawiaturą, znajdziemy dedykowane przyciski ponumerowane cyframi od 1 do 8, a w nich łatwo zapiszemy wybrane przez nas ustawienie. Można zatem zapisać nie tylko proste ustawienie jak np. styl + brzmienie dla prawej ręki, ale również bardziej złożone ustawienie jak np. utwór MIDI ze zmienioną głośnością ścieżek, transpozycją o cały ton w górę + brzmienie na prawą rękę bez transpozycji z włączonym arpeggio + brzmienie na lewą rękę z uwzględnieniem jej przesunięcia o dwie oktawy w dół + filtry na pokrętłach. To tylko wybrane przykłady ale oczywiście przyporządkować można znacznie więcej parametrów, które zawsze potem będą dostępne po naciśnięciu jednego z ponumerowanych przycisków. Struktura pamięci opiera się na bankach z których każdy zawiera 8 komórek przyporządkowanych wspomnianym przed chwilą przyciskom panelowym. Każdy bank i każda z jego ośmiu komórek może mieć nadaną indywidualną nazwę, co ułatwi użytkownikowi odnajdowanie żądanych ustawień. Każdy bank można łatwo zapisać i równie łatwo potem przywołać. Łatwość programowania pamięci registracyjnej porównać można do programowania stacji radiowych w radioodbiorniku samochodowym – ustalamy interesujące nas parametry, przyciskamy przycisk funkcyjny Memory równocześnie z wybranym numerem komórki pamięci i zapisujemy ustawienie. Trzeba jednak być konsekwentnym, co do porządku w strukturze posiadanego na nośniku USB materiału, gdyż pamięć registracyjna odwoływać się będzie do lokalizacji pliku w momencie zapisu, a wszelkie przesunięcia tej lokalizacji spowodować mogą nieprawidłowości.

 

s970_4 k4me

 

Poza opisywanymi innowacyjnymi rozwiązaniami, instrumenty PSR S770 i S970 posiadają mnóstwo funkcji znanych z poprzednich modeli. Dzięki temu wierni użytkownicy tej marki poczują się jak u siebie w domu, a pozostałym z łatwością uda się do specyfiki obsługi przyzwyczaić. Dla wszystkich chcących wykorzystać instrument jako workstation do produkcji muzycznych z pomocą przyjdą fukcje Style Creator, Song Creator oraz Multi Pad Creator pozwalające na tworzenie swojego własnego materiału muzycznego.

Dla wszystkich którzy pragną poszerzyć swoje instrumenty o nowe brzmienia firma Yamaha przygotowała możliwość zainstalowania gotowych rozszerzeń, które można zakupić i pobrać z dedykowanej strony. Pakiety zawierać mogą zarówno brzmienia jak i sekwencje multipad czy style akompaniamentu – dzięki nim możesz odświeżyć brzmienie posiadanego instrumentu zamiast kupować kolejny. Dostęp po instalacji danego rozszerzenia, jest tak samo szybki i łatwy jak w przypadku brzmień czy styli fabrycznych, a do bezpośredniego dostępu przy stylach i przy brzmieniach znajdują się dedykowane przyciski.

Newsletter

KILKA SŁÓW O NAS

o-nas-img

Bardzo lubimy instrumenty klawiszowe…

… i właśnie z tej pasji uruchomiliśmy zupełnie nowy portal keyboard4me.pl właśnie po to abyście współpracę z tymi instrumentami polubili także Wy. Chcemy udzielać wam jak najbardziej rzetelnych porad związanych ze sprzętem oraz jego obsługą. Nasza strona będzie ciągle zasilana nowymi materiałami video, audio oraz licznymi tekstami.

Warto zajrzeć