Opis złącz spotykanych w instrumentach klawiszowych

MIDI – gniazda DIN 5 pinowe

MIDI IN – złącze pozwalające przesyłać sygnały standardu MIDI DO instrumentu z innego urządzenia, np komputera lub innego instrumentu.

MIDI OUT – złącznie pozwalające przesyłać sygnały standardu MIDI Z instrumentu do innego urządzenia np do modułu brzmieniowego, komputera, starownika oświetlenia, mixera i wielu innych urządzeń.

MIDI THRU – złącze pozwalające przesyłać sygnał standardu MIDI docierający wcześniej do złącza MIDI IN, dzięki niemu możemy sterować wieloma urządzeniami z jednego.

schemat
Przykładowy schemat podłączenia MIDI

Złącza zasilania

W instrumentach klawiszowych najczęściej możemy spotkać 2 rodzaje gniazd zasilających.

Gniazdo sieciowe – gniazdo pozwalające podłączyć zasilanie bezpośrednio z gniazdka sieciowego, zasilacz takiego instrumentu znajduje się w jego wnętrzu. Pasują do niego kable sieciowe o oznaczeniu C13.

Gniazdo zasilacza – gniazdo pozwalające podłączyć zasilacz sieciowy. Należy zwrócić baczną uwagę na parametry zasilacza (moc, napięcie, rodzaj wtyku i polaryzacja) i dobrać go odpowiednio do instrumentu. 

Mic in, Aux In, Line In

Mic In – gniazdo pozwalające podłączyć do instrumentu mikrofon, gniazdo może być dzielone funkcjonalnie z gniazdem gitarowym. Może posiadać tak jak w przypadku Yamahy S770 przełącznik do zmiany przeznaczenia gniazda oraz pokrętło Gain służące do skorygowania wzmocnienia sygnału wejściowego. Gniazdo może posiadać również zasilanie Phantomowe +48V dla mikrofonów tego wymagających. Najczęściej spotykane gniazda to: TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo, czasami TS 3,5mm lub TRS 3,5mm czyli popularne “małe Jacki” mono i stereo, a w sprzęcie profesjonalnym często XLR lub Combo (XLR/jack).

LINE IN/AUX IN – złącza liniowe do podłączania sprzętu posiadającego własne wzmocnienia, w zasadzie bardzo często nazywane zamiennie, jednak nie zawsze służące do tego samego celu. Często są stosowane jako gniazda TRS 3,5mm czyli popularne “małe Jacki” stereo (w tańszym sprzęcie) i TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo w droższym sprzęcie. Często można spotkać oznaczenia dla złącz typu R i L/L+R, oznacza to możliwości podłączenia do złącza R prawego kanału mono, a do złącza L/L+R lewego kanału mono lub sumy kanałów stereo.

USB TO HOST/USB TO DEVICE

USB TO HOST – gniazdo ogólnego zastosowania, bardzo często zakres jest możliwości różni się w zależności od modelu instrumentu. Służy do podłączenia urządzenia nadrzędnego np komputera do naszego instrumentu. Gniazdo USB tyb B czyli potocznie zwane “USB drukarkowe”.

USB TO DEVICE – gniazdo pozwalające podłączyć nośnik danych, np Pendrive lub dysk USB. Gniazdo USB typ A.

GNIAZDA PEDAŁÓW/STEROWNIKÓW NOŻNYCH

ASSIGNABLE, DAMPER, FOOT PEDAL, VOLUME,  SUSTAIN – Gniazda pozwalające podłączyć sterowniki/pedały nożne typu DAMPER, SUSTAIN, VOLUME. Najczęściej używanymi złączami są obecnie gniazda TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo. W różnych instrumentach może być zastosowana inna polaryzacja, należy więc przed uruchomieniem pedału ustawić na nim polaryzację zgodnie z wymaganiami sprzętu. W niektórych modelach instrumentów można spotkać dedykowane złącza dla pedałów, niezgodne z innymi instrumentami. W Yamaha Genos możliwe jest sterowanie zatrzymaniem utworu jak i artykulacją brzmień SA.

GNIAZDA LINE OUT/AUX OUT/PHONES

LINE OUT/AUX OUT – Gniazda do podłączenia zewnętrznych urządzeń nagrywających, nagłośnieniowych. w zależności od funkcji danego gniazda stosowane są złącza  TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo.

PHONES – gniazdo do podłączenia słuchawek. Stosowane złącza:  TRS 3,5mm (mały Jack stereo) i TRS 6.3mm (duży Jack stereo).

GNIAZDA DEDYKOWANE

TO LEFT SPEAKER, TO RIGHT SPEAKER, TO SUBWOOFER – Gniazda dostępne w Yamaha Genos/Tyros pozwalające na podłączenie dedykowanych głośników lewego i prawego oraz subwoofera.

DIGITAL OUT – Cyfrowe gniazdo RCA. Format sygnału cyfrowego to CD/DAT (S/PDIF). To złącze służy do wyprowadzania sygnału cyfrowego 44,1 kHz/24 bit. Wyjściowy wygnał z tego złącza jest identyczny z sygnałem z gniazda LINE OUT MAIN. Służy do podłączania cyfrowych urządzeń nagrywających.

EC5 – gniazdo do podłączenia wielofunkcyjnego pedału Korg EC5. Przykładowe funkcje padełu: start, stop, fill-in, effect on/off.

VIDEO OUT – gniazdo do podłączenia zewnętrznego monitora. Composite video. Gniazdo RCA (popularny cinch)

Newsletter

KILKA SŁÓW O NAS

MIDI – gniazda DIN 5 pinowe

MIDI IN – złącze pozwalające przesyłać sygnały standardu MIDI DO instrumentu z innego urządzenia, np komputera lub innego instrumentu.

MIDI OUT – złącznie pozwalające przesyłać sygnały standardu MIDI Z instrumentu do innego urządzenia np do modułu brzmieniowego, komputera, starownika oświetlenia, mixera i wielu innych urządzeń.

MIDI THRU – złącze pozwalające przesyłać sygnał standardu MIDI docierający wcześniej do złącza MIDI IN, dzięki niemu możemy sterować wieloma urządzeniami z jednego.

schemat
Przykładowy schemat podłączenia MIDI

Złącza zasilania

W instrumentach klawiszowych najczęściej możemy spotkać 2 rodzaje gniazd zasilających.

Gniazdo sieciowe – gniazdo pozwalające podłączyć zasilanie bezpośrednio z gniazdka sieciowego, zasilacz takiego instrumentu znajduje się w jego wnętrzu. Pasują do niego kable sieciowe o oznaczeniu C13.

Gniazdo zasilacza – gniazdo pozwalające podłączyć zasilacz sieciowy. Należy zwrócić baczną uwagę na parametry zasilacza (moc, napięcie, rodzaj wtyku i polaryzacja) i dobrać go odpowiednio do instrumentu. 

Mic in, Aux In, Line In

Mic In – gniazdo pozwalające podłączyć do instrumentu mikrofon, gniazdo może być dzielone funkcjonalnie z gniazdem gitarowym. Może posiadać tak jak w przypadku Yamahy S770 przełącznik do zmiany przeznaczenia gniazda oraz pokrętło Gain służące do skorygowania wzmocnienia sygnału wejściowego. Gniazdo może posiadać również zasilanie Phantomowe +48V dla mikrofonów tego wymagających. Najczęściej spotykane gniazda to: TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo, czasami TS 3,5mm lub TRS 3,5mm czyli popularne “małe Jacki” mono i stereo, a w sprzęcie profesjonalnym często XLR lub Combo (XLR/jack).

LINE IN/AUX IN – złącza liniowe do podłączania sprzętu posiadającego własne wzmocnienia, w zasadzie bardzo często nazywane zamiennie, jednak nie zawsze służące do tego samego celu. Często są stosowane jako gniazda TRS 3,5mm czyli popularne “małe Jacki” stereo (w tańszym sprzęcie) i TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo w droższym sprzęcie. Często można spotkać oznaczenia dla złącz typu R i L/L+R, oznacza to możliwości podłączenia do złącza R prawego kanału mono, a do złącza L/L+R lewego kanału mono lub sumy kanałów stereo.

USB TO HOST/USB TO DEVICE

USB TO HOST – gniazdo ogólnego zastosowania, bardzo często zakres jest możliwości różni się w zależności od modelu instrumentu. Służy do podłączenia urządzenia nadrzędnego np komputera do naszego instrumentu. Gniazdo USB tyb B czyli potocznie zwane “USB drukarkowe”.

USB TO DEVICE – gniazdo pozwalające podłączyć nośnik danych, np Pendrive lub dysk USB. Gniazdo USB typ A.

GNIAZDA PEDAŁÓW/STEROWNIKÓW NOŻNYCH

ASSIGNABLE, DAMPER, FOOT PEDAL, VOLUME,  SUSTAIN – Gniazda pozwalające podłączyć sterowniki/pedały nożne typu DAMPER, SUSTAIN, VOLUME. Najczęściej używanymi złączami są obecnie gniazda TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo. W różnych instrumentach może być zastosowana inna polaryzacja, należy więc przed uruchomieniem pedału ustawić na nim polaryzację zgodnie z wymaganiami sprzętu. W niektórych modelach instrumentów można spotkać dedykowane złącza dla pedałów, niezgodne z innymi instrumentami. W Yamaha Genos możliwe jest sterowanie zatrzymaniem utworu jak i artykulacją brzmień SA.

GNIAZDA LINE OUT/AUX OUT/PHONES

LINE OUT/AUX OUT – Gniazda do podłączenia zewnętrznych urządzeń nagrywających, nagłośnieniowych. w zależności od funkcji danego gniazda stosowane są złącza  TS 6,3mm lub TRS 6,3mm czyli popularne “duże Jacki” mono i stereo.

PHONES – gniazdo do podłączenia słuchawek. Stosowane złącza:  TRS 3,5mm (mały Jack stereo) i TRS 6.3mm (duży Jack stereo).

GNIAZDA DEDYKOWANE

TO LEFT SPEAKER, TO RIGHT SPEAKER, TO SUBWOOFER – Gniazda dostępne w Yamaha Genos/Tyros pozwalające na podłączenie dedykowanych głośników lewego i prawego oraz subwoofera.

DIGITAL OUT – Cyfrowe gniazdo RCA. Format sygnału cyfrowego to CD/DAT (S/PDIF). To złącze służy do wyprowadzania sygnału cyfrowego 44,1 kHz/24 bit. Wyjściowy wygnał z tego złącza jest identyczny z sygnałem z gniazda LINE OUT MAIN. Służy do podłączania cyfrowych urządzeń nagrywających.

EC5 – gniazdo do podłączenia wielofunkcyjnego pedału Korg EC5. Przykładowe funkcje padełu: start, stop, fill-in, effect on/off.

VIDEO OUT – gniazdo do podłączenia zewnętrznego monitora. Composite video. Gniazdo RCA (popularny cinch)

Warto zajrzeć