dgx-660 front

Yamaha DGX 660

  1. Sklep

Za każdym razem w przeszłości, instrumenty Yamaha z serii DGX  ukazywały idealny kompromis pomiędzy cechami typowymi dla pianina, a cechami nowoczesnego cyfrowego keyboardu. Za każdym razem również, można było mieć pewność, że takie kompleksowe połączenie nie nadszarpnie mocno budżetu, zarówno ucznia czy studenta, jak i dorosłego muzyka – amatora dając z każdą nową edycją coś więcej. Nowy DGX 660 staje zatem przed wyzwaniem bycia lepszym, niż poprzednicy ale przede wszystkim nadążania za ciągle rosnącymi oczekiwaniami współczesnych użytkowników elektronicznych instrumentów klawiszowych.

 

 

DGX660B_top-vert_996

Instrumenty Yamaha DGX 660 dostępne są w 2 kolorach: czarnym i białym.

 

Spoglądając na instrumenty DGX 660 od „pianistycznej strony” są one wyposażone w pełnoważony , 88 klawiszowy mechanizm klawiatury GHS (Graded Hammer Standard) identyczny jak w modelach pianin cyfrowych Yamaha z serii Arius (np. YDP 142 czy YDP 143). Chociaż to podstawowy mechanizm pełnoważony własnej produkcji firmy Yamaha, to jednak dobrze sprawdzający się zwłaszcza w przeznaczonych mu warunkach amatorskiego użytkowania domowego.  Właśnie dlatego, kwestia mechanizmu GHS klawiatury w modelu DGX 660 nie uległa zmianie w stosunku do jego bezpośrednich poprzedników takich jak DGX 650 czy DGX 640. Różnicą dla pianisty będzie jednak funkcja PIANO ROOM dzięki której łatwo dobrać indywidualne parametry brzmienia fortepianu – wystarczy nacisnąć PIANO ROOM na panelu instrumentu a następnie za pomocą umiejscowionych pod wyświetlaczem przycisków BANK oraz 1, 2, 3, 4 (służące zwykle dla pamięci REGIST) edytować je. Do podstawowych parametrów należą: rodzaj pogłosu, rodzaj instrumentu, strój czy pozycja otwarcia skrzydła fortepianu – niektóre z parametrów są dodatkowo ciekawie graficznie odzwierciedlone na wyświetlaczu . Funkcja PIANO ROOM jest zapożyczona bezpośrednio z nobilitowanej serii pianin cyfrowych Yamaha Clavinova CVP – szkoda tylko, że DGX 660 nie ma nieco większego oraz kolorowego wyświetlacza bo wyświetlacze monochromatyczne chociaż w pełni funkcjonalne (przykładowo DGX 660 może wyświetlać zapis nutowy ścieżek utworów midi oraz teksty do tych utworów) wydają się jednak być nieco anachroniczne w stosunku do reszty urządzeń elektronicznych XXI wieku. Nie bez znaczenia w pianistycznej części analizowania DGX 660 pozostaje fakt zwiększonej do 192 głosów maksymalnej polifonii instrumentu oraz zoptymalizowanego systemu nagłośnienia. Wszystkie te cechy mają sprawić aby chciało się grać i ćwiczyć technikę gry fortepianowej która jest oczywiście najlepsza jeśli chodzi o podstawy rozwoju. Co nie znaczy, że nie może nam się kiedyś znudzić 🙂

 

dgx660_big_2center display

Centralnie osadzony wyświetlacz DGX 660 z usytuowanymi tuż poniżej klawiszami obsługi REGIST MEMORY. Nieco po lewej diody pokazujące aktywność wybranego trybu SONG/AUDIO lub STYLE

 

Yamaha DGX 660 posiada dość spory zasób lekarstw na nudę. Pierwszym zasadniczym pozostaje wybór brzmień które funkcjonują w tym instrumencie w liczbie ogólnej 554 i które są odpowiednio posegregowane. Na całość składają się między innymi brzmienia (liczba przed nazwą grupy oznacza ilość brzmień): 1 NaturalVoice, 10 Live!Voice, 11 Sweet!Voice, 7 Cool!Voice , 15 zestawów perkusyjnych Drum/SFX oraz 388 brzmień XGlite. Aby móc odnaleźć wszystkie te brzmienia wystarczy nacisnąć VOICE czyli przycisk zlokalizowany po prawej stronie panelu sterowania pod pokrętłem DATA ENTRY, a następnie wybrać za pomocą klawiatury numerycznej bądź pokrętła wybrane brzmienie, którego nazwa będzie wyświetlana na ekranie instrumentu. Bardzo funkcjonalne w przypadku  przeszukiwania dużej ilości brzmień  okazują się przyciski CATEGORY + – umieszczone tuż pod pokrętłem, dzięki którym szybko możemy zmienić kategorię brzmień np. z brzmień gitarowych na brzmienia instrumentów dętych. Dla lepszej orientacji nazwy kategorii są wydrukowane na obudowie instrumentu.

Po zastosowaniu takiego lekarstwa jakim jest „ogranie” wszystkich barw i wyczerpanie płynących z nich inspiracji (pamiętając również o tym, że wszystkie brzmienia w DGX 660 możemy różnorodnie edytować, zachowywać i przywoływać dzięki REGIST MEMORY o czym będziemy wspominać za moment), możemy przejść do drugiego lekarstwa na ewentualną nudę użytkownika jakim jest kwestia gotowych akompaniamentów. Dzięki akompaniamentom można, jak na każdym keyboardzie, realizować utwory wspierając się grającą w czasie rzeczywistym  sekcją instrumentów która reaguje na podane przez użytkownika akordy bezpośrednio z lewej części klawiatury. Aby zagrać z akompaniamentami należy przycisnąć przycisk STYLE po prawej stronie panelu pod pokrętłem DATA ENTRY, a następnie wybrać styl którego nazwa będzie wyświetlana na wyświetlaczu. Do wyboru akompaniamentu zachowujemy się analogicznie jak w przypadku wyboru brzmień – korzystamy z klawiatury numerycznej, pokrętła oraz przycisków CATEGORY + . Jeśli pierwszy raz po włączeniu instrumentu naciśniemy przycisk START/STOP to uruchomimy samą sekcję perkusyjną – aby móc usłyszeć pozostałe instrumenty z sekcji oraz móc decydować o harmonii musimy nacisnąć przycisk ACMP ON/OFF po lewej stronie na dole. Teraz klawiatura dzieli się na dwie części, a jej lewa strona decyduje o akordach realizowanych przez sekcję akompaniamentu – od muzycznego zaawansowania grającego zależy czy akordy wybierze w uproszczony sposób za pomocą jednego klawisza czy też zgodnie z definicją akordu za pomocą minimum trzech klawiszy, instrument jest bowiem gotowy na oba tryby. Istnieje także możliwość grania na całej rozpiętości 88 klawiszy – wówczas harmonia będzie odtwarzana na podstawie każdego naciśniętego klawisza. Każdy akompaniament posiada swój automatyczny wstęp i zakończenie  które możemy wyzwolić za pomocą przycisku INTRO/ENDING przyciśniętego odpowiednio na początku lub końcu wybranego stylu. Wszystkie style oparte są na dwóch wariantach A i B, które to możemy zmieniać za pomocą przycisku MAIN/AUTO FILL. Dodatkowo, do obsługi akompaniamentu nieodzowne są przyciski SYNC START (synchroniczny start akompaniamentu po naciśnięciu dowolnego klawisza) oraz SYNC STOP (zatrzymanie akompaniamentu po oderwaniu rąk od klawiatury). Nieco powyżej przycisków obsługi akompaniamentu widzimy sześć przycisków: R/1, L/2, 3, 4, 5 oraz A które umożliwiają kontrolę poszczególnych ścieżek w pojedynczym akompaniamencie (działają również w trybie  SONG) – dzięki czemu można zbudować utwór wprowadzając stopniowo do gry bębny, bas oraz inne pojedyncze sekcje instrumentalne. Funkcja ta przyda się również podczas współpracy z innym grającym na żywo instrumentalistą który może zastąpić np. partię automatycznie grających bębnów.

Aby łatwiej można było  odnajdować się w bogactwie brzmień i akompaniamentów, jak również mając na celu spersonalizowanie ustawień dla użytkownika warto skorzystać z pamięci REGIST MEMORY. Pamięć ta daje nam możliwość zapisania a następnie szybkiego przywoływania gotowych zestawień pod postacią: brzmienie i/lub styl akompaniamentu. Przykładowo: do wykonania naszego utworu wybieramy brzmienie saksofonu altowego w prawej ręce, z kolei w lewej ręce wybieramy akompaniament CrocoTwist w trybie synchronicznego startu, na wariacji A  – teraz naciskamy równocześnie przyciski BANK oraz 1. Następnie zmieniamy brzmienie na organy rockowe, a wariację za pomocą przycisku MAIN/AUTO FILL na wariację B i naciskamy równocześnie BANK oraz 2. Od tego momentu powyższe ustawienia będą natychmiastowo przywoływane po wciśnięciu odpowiednio 1 i 2. W pamięci wewnętrznej DGX 660 mamy miejsce na zapisanie 8 banków, po cztery komórki w każdym z nich. Zapisane informacje mogą dotyczyć zarówno prostych jak i złożonych ustawień (można między innymi zapisać zmiany tempa akompaniamentu, transpozycji, głośności brzmienia prawej ręki i wielu innych parametrów). Pamięć REGIST jest idealnym rozwiązaniem podczas występów, pozwalającym oszczędzić czas związany z przygotowaniem instrumentu do gry konkretnego utworu.

Nieco podobnym, choć mniej złożonym założeniem cechuje się  funkcja MUSIC DATABASE z dedykowanym przyciskiem o tej samej nazwie znajdującym się tuż obok przycisku VOICE. Odnajdziemy tutaj bazę 320 gotowych ustawień do samodzielnego zagrania popularnych utworów – każda z tych pozycji posiada zapisany styl akompaniamentu w odpowiednio dobranym tempie oraz przyporządkowaną jedną barwę instrumentalną która aktywuje się po wybraniu żądanego tytułu.

 

dgx660_big_right panel

Prawa strona panelu sterowania DGX 660 za pomocą której dokonujemy procedury wyboru i zmiany brzmień, akompaniamentów, utworów oraz innych funkcji instrumentu

 

Po jednokrotnym przyciśnięciu przycisku SONG/AUDIO zlokalizowanym po prawej stronie panelu pod pokrętłem DATA ENTRY, aktywujemy tryb odtwarzania/nagrywania utworów midi. 100 fabrycznie zapisanych w pamięci wewnętrznej utworów otrzymujemy przy zakupie nowego instrumentu, można jednak korzystać również z utworów midi z zewnątrz za pomocą złącza USB (dającego możliwość korzystania z pendrive`a a co za tym idzie łatwego przerzucania danych pomiędzy instrumentem a komputerem). W trybie SONG można również łatwo nagrywać własne, nawet dość złożone kompozycje (nagrywanie rozpoczyna przycisk REC umiejscowiony po lewej stronie u góry panelu instrumentu), korzystając z 5 ścieżek dla pojedynczych brzmień instrumentów, oraz dodatkowej ścieżki rejestrującej cały akompaniament (jeśli tylko jest używany do nagrania).

Dwukrotne (kolejne) przyciśnięcie tego samego przycisku SONG/AUDIO aktywujemy tryb odtwarzania/nagrywania utworów audio który w przypadku YAMAHA DGX 660 opiera się na plikach z rozszerzeniem WAV stereo 16-bit/44kHz które to pliki cechuje jakość identyczna jak nagrania audio na płycie CD.  Ich rozmiar (plików WAV) jest jednakże większy niż w przypadku plików MP3 których to DGX 660 nie odtwarza. W trybie audio łatwo również dokonać szybkiego nagrania audio zarówno w czasie rzeczywistym, jak i uprzednio nagranego autorskiego utworu midi. Podobnie do trybu SONG nagranie rozpoczyna przycisk REC umiejscowiony po lewej stronie u góry panelu instrumentu. W przypadku materiału audio jest on zawsze rejestrowany stereofonicznie na dwóch ścieżkach i nie mamy możliwości późniejszego pozbycia się np. lini gitary. Wielka szkoda, że podczas procedury nagrywania AUDIO, nie można zarejestrować również wokalu z wejścia mikrofonowego ani sygnału z wejścia Aux in.

Wracając do samego odtwarzania utworów midi – fabryczne utwory niosą ze sobą dodatkowe atuty powiązane z trybem edukacyjnym, natomiast jeśli mamy dostępne pliki utworów w standardzie General Midi kupione np. w midi24.pl to możemy wówczas skorzystać z odtwarzania ich za pomocą naszego instrumentu  po uprzednim zgraniu ich na pendrive. Niezależnie od źródła przechowywania utworów ich obsługa jest możliwa za pomocą tych samych przycisków rozpoczynających się od lewej strony, które dotąd obsługiwały nam style akompaniamentów – dodatkowo zapalona zielona okrągła dioda informuje nas o tym który tryb jest aktywny ( STYLE lub SONG/AUDIO) np. przycisk INTRO/ENDING  w trybie SONG/AUDIO pełni funkcję odtwarzania wybranej części utworu w pętli. Dodatkową korzyścią z fabrycznie nagranych  gotowych utworów w trybie SONG, jest ich przygotowanie do współpracy z systemem edukacyjnym Yamaha Education Suite, dającym możliwość nauki grania osobno dla prawej i lewej ręki, możliwość wybierania trudniejszego fragmentu do nauki i jego zapętlania, możliwość zmiany tempa w zależności od poprawności gry oraz inne funkcjonalności. Aby wejść w tryb edukacyjny wystarczy wybrać (w sposób identyczny jak w przypadku odtwarzania SONG)  utwór, wybrać sposób nauki pomiędzy przyciskami funkcyjnymi: WAITING (czekanie na naciśnięcie prawidłowego klawisza którego pozycja pokazywana jest w zapisie nutowym oraz na wirtualnej klawiaturze zlokazlizowanych na wyświetlaczu), YOUR TEMPO (w zależności od poprawności wykonania utwór samoczynnie zwalnia lub przyspiesza dostosowując się do grającego) oraz MINUS ONE  (oryginalne, niezmienne tempo partii wykonywanego utworu). Za pomocą klawiszy 1/RIGHT i 2/LEFT  wybieramy czy realizujemy materiał dla prawej czy dla lewej ręki, możemy je również obie połączyć. Na sam początek najlepiej wybrać ścieżkę nauki gry prawej ręki 1/RIGHT, oraz  tryb WAITING, ( instrument czeka na naciśnięcie prawidłowego klawisza). To dobry trening  dla początkujących i średnio zaawansowanych ale trzeba pamiętać, że korekta ze strony nauczyciela jest nieodzowna w fazie nauki).

 

dgx660_big_left panel

Lewa strona panelu sterowania DGX 660, po której poza włączaniem i głośnością zarządzać możemy obsługą akompaniamentów oraz utworów

 

Bodajże największą innowacją jest wprowadzenie złącza pozwalającego na podłączenie do instrumentu mikrofonu, nie jest on jednak częścią fabrycznego zestawu. Użycie mikrofonu jest proste do zrealizowania, pamiętać przy zakupie mikrofonu należy o kablu który od strony instrumentu musi być zakończony złączem typu duży jack (standardowo do mikrofonu jest to złącze typu męski XLR) – w dobrych sklepach muzycznych takich jak keystore.pl obsługa zawsze zasugeruje Wam prawidłowe okablowanie potrzebne dla DGX 660. Poza regulacją siły sygnału wejścia mikrofonowego na tylnym panelu za pomocą pokrętła MIC VOLUME , dla wokalu łatwo można przyporządkować szczegółowe ustawienia i efekty pogłosowe przyciskając MIC SETTING znajdujący się na panelu po lewej stronie, w sąsiedztwie pokrętła głośności całego instrumentu MASTER VOLUME. Raz jeszcze warto przypomnieć, że niestety podczas procedury nagrywania AUDIO nie można zarejestrować również wokalu idącego przez wejście mikrofonowe.

 

 

DGX660B_back

Prawie wszystkie istniejące złącza DGX 660 znajdziemy z tyłu instrumentu – wytłoczone na czarno literki nie ułatwiają  rozszyfrowania ich przeznaczenia

Podsumowując wszelkie cechy oraz możliwości instrumentu Yamaha DGX 660 trzeba podkreślić jego wszechstronność umożliwiającą tak naukę klasycznej gry na fortepianie, jak i doskonałą muzyczną zabawę z funkcjami typowo keyboardowymi. Należy również dodać, że instrument praktycznie nie posiada konkurencji w swojej klasie cenowej (poniżej 1000 EURO), zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt fabrycznego wyposażenia go w dedykowane drewniane nogi. Jako dodatkowo płatną opcję można również dokupić listwę z trzema pedałami LP-7A.

Newsletter

KILKA SŁÓW O NAS

o-nas-img

Bardzo lubimy instrumenty klawiszowe…

… i właśnie z tej pasji uruchomiliśmy zupełnie nowy portal keyboard4me.pl właśnie po to abyście współpracę z tymi instrumentami polubili także Wy. Chcemy udzielać wam jak najbardziej rzetelnych porad związanych ze sprzętem oraz jego obsługą. Nasza strona będzie ciągle zasilana nowymi materiałami video, audio oraz licznymi tekstami.

Warto zajrzeć