Montage Super Knob 996

Yamaha MONTAGE

  1. Sklep

Zaprezentowana w 2016 roku nowa seria syntezatorów workstation Yamaha: Montage 6, Montage 7 i Montage 8 od razu wzbudziła sporą sensację zdobywając już podczas premierowego na targach MusikMesse we Frankfurcie prestiżową nagrodę MIPA 2016 w kategorii Arranger Workstation (tuż obok Korg PA4x oraz Ketron SD9). Co zatem drzemie we wnętrzu tego nowego instrumentu i czy każdy będzie potrafił ten potencjał wykorzystać?

3razy montage 996

Instrumenty Yamaha serii Montage występują w trzech wersjach klawiatury: 61 i 76 z syntezatorową klawiaturą (FSX) oraz 88 jedyny z pełnoważonym mechanizmem (Balanced Hammer) (mechanizm ten posiada symulację pracy młotka, ale ważenie klawiszy jest „uśrednione” dla całej rozpiętości klawiatury). Od strony układu kontrolerów panelu sterowania instrumenty częściowo nawiązują do swoich bezpośrednich poprzedników serii Motif XF, ale już w dziedzinie obsługi poszczególnych funkcji instrumentu natkniemy się na sporo nowatorskich rozwiązań. Zewnętrznie najbardziej przyciągającymi wzrok elementami panelu sterowania są: umieszczony centralnie kolorowy dotykowy wyświetlacz oraz kolorowo podświetlane pokrętło Super Knob (przeznaczone do obsługi Motion Control) znajdujące się tuż po lewej stronie wyświetlacza. Patrząc dalej na lewą część panelu sterowania widzimy 8 pokręteł typu encoder oraz 8 suwaków o zmiennej, programowalnej funkcjonalności – dzięki ich specyficznemu czerwonemu podświetleniu, możemy szybko zorientować się w poziomie natężenia wybranego parametru.

 

panel lewy Montage 996

 

Firma Yamaha po raz pierwszy zdecydowała się na użycie dotykowego wyświetlacza w instrumentach tej kategorii (dotąd  zastosowane były tylko w wyższych modelach z serii pianin Clavinova CVP ) i oczywiście komfort obsługi instrumentu stał się dzięki temu znacznie wyższy, zwłaszcza że widoczny na wyświetlaczu graficzny interfejs użytkownika jest odmienny od dotychczas prezentowanych i pozwala w łatwiejszy sposób przedostać się w głąb sporej ilości funkcji. Struktura fizycznych pokręteł i przycisków na panelu instrumentów Montage oczywiście już bardziej odnosi się do tego co widywaliśmy w przeszłości, choć oczywiście ten układ wydaje się być naturalny nie tylko dla instrumentów Yamaha. Na szczęście fizycznym zmianom poddana została także obudowa instrumentu która nie jest matowa, a polerowana dzięki czemu łatwiej można zadbać o idealny stan zewnętrzny instrumentu.

 

lewy dolny róg on Montage 996

 

Dla zdecydowanej większości użytkowników ważniejsze niż wygląd i obsługa będą parametry brzmieniowe Montage, a tutaj jest naprawdę w czym wybierać. Instrument posiada olbrzymią ilość próbek o łącznej pojemności 5,67 GB oraz dodatkowy obszar pamięci na próbki użytkownika o pojemności 1,75 GB, opartych na syntezie AWM2. Uproszczona i ujednolicona została kwestia dotyczących brzmień – od teraz użytkownik nie musi już rozróżniać trybów pracy instrumentu, gdyż wszystkie brzmienia niezależnie od stopnia ich złożoności są ładowane jako Performance. Cyfrowa jakość pokładowych brzmień podsycona doskonałym procesorem efektów DSP wydaje się być wyrazista niczym obraz w telewizorach jakości Ultra HD – to wrażenie towarzyszy grającemu od momentu włączenia instrumentu (warto przy tym zauważyć, że instrument startuje do pełnej gotowości po włączeniu w czasie około 15 sekund).

 

panel prawy on Montage 996

 

Gdyby jednak kogoś zniechęcał cyfrowy charakter brzmienia, to Montage ma jeszcze swoje analogowe oblicze pod postacią pokładowej syntezy FM-X, która jest podstawą do reprodukcji i kreowania brzmień na wzór legendarnych syntezatorów z serii Yamaha DX. W modelach Montage synteza FM bazuje na 8 operatorach (czyli o 2 operatory więcej niż było to możliwe w klasycznej serii DX ) jednakże oryginalne barwy pochodzące z legendarnych instrumentów są w pełni kompatybilne i możliwe do zaimplementowania do wnętrza instrumentu. Wracając do standardowych brzmień w torze syntezy AWM również posiadamy kompatybilność wstecz – wszelkie barwy z Motif XF a nawet starszych instrumentów serii Motif są możliwe do natychmiastowego załadowania brzmień z pendrive`a. Instrument nie potrzebuje, jak to wcześniej bywało, opcjonalnego rozszerzania pamięci wewnętrznej aby załadować próbki samplowe. Instrument nie posiada jednak możliwości samplingu dokonywanej przez użytkownika, można jednak zaimportować próbki pod postacią plików WAV. Dzięki technologii Motion Control zawiadujemy obydwoma silnikami syntezy: AWM i FM-X co daje nam niespotykane możliwości w kreowaniu zupełnie nowych unikalnych brzmień. Kolejny z systemów – SSS (Seamless Sound Switching) sprawia, że zmieniając barwy nie mamy problemu z urywaniem efektów przez co możemy np. uzyskać płynne przejścia pomiędzy utworami w trakcie występów na żywo. Z kolei poprzez technologię VCM (Virtual Circuitry Modeling), która w bardzo złożony sposób symuluje znane klasyczne systemy efektowe możliwe jest uzyskanie algorytmów tak klasycznych jak i nowoczesnych korektorów, kompresorów czy efektów – to dzięki nim brzmienia nabierają charakterystycznego kolorytu (uwagę warto zwrócić zwłaszcza na nowe algorytmy Reverb HD). Jest jeszcze jedna ciekawostka – Envelope Follower dająca możliwość programowania brzmienia instrumentu w czasie rzeczywistym odwzorowując parametry na podstawie sygnału podanego np. z zewnętrznego źródła. Ostatnim elementem na straży jakości brzmienia jest technologia PAC (Pure Analog Circuit) gwarantująca najlepszą możliwą konwersję sygnału na drodze cyfra-analog oraz jego wysyłkę na symetryczne wyjścia instrumentu Montage. Najczęściej używane brzmienia możemy łatwo przypisać sobie do zestawu LIVE SET który gwarantuje szybki dostęp oraz aż 2048 miejsc na brzmienia użytkownika.

 

display Montage 996

 

W syntezatorach Montage zupełnie zrezygnowano z części funkcji np. ze wspomnianego przed chwilą samplera, nie znajdziemy również na panelu klawiszy transportu do sterowania DAW, brak również możliwości podłączenia opcjonalnego LAN czy WIFI – mamy natomiast możliwość dokupienia opcjonalnego przyłącza bluetooth MD-BT01 lub UD-BT01 dającego bezprzewodową komunikację MIDI. Funkcje pokładowego sekwensera zostały znacznie ograniczone i służą praktycznie wyłącznie do szybkiego nagrywania własnych muzycznych szkiców, natomiast w komplecie z instrumentem otrzymujemy możliwość bezpłatnego ściągnięcia programu Cubase AI dzięki któremu otrzymujemy możliwość edycji za pomocą profesjonalnego DAW w komputerze połączonym przez USB z instrumentem. Takie połączenie obsługuje wysyłkę 16 i powrót 3 kanałów audio (stereo 24bit/44,1 kHz), jak również 16 kanałów MIDI. W samym instrumencie mamy jeszcze możliwość nagrywania w formacie audio WAV, ten sam format może być również w instrumencie odtwarzany. Odtwarzać można również pliki SMF czyli popularne „midy”, a producent przewidział w instrumencie miejsce na 64 takie utwory. Po zaimportowaniu plików MIDI do instrumentu mamy również dostęp do ich edycji, ale mimo że edycja jest możliwa jednakże wielce niewygodna (np. nie można zmieniać parametrów w czasie rzeczywistym w trakcie odtwarzania utworu a dopiero po jego zatrzymaniu) co również sugeruje użycie Cubase AI bądź innego programu DAW.

 

motage back 996

 

Aby uzmysłowić sobie zakres możliwości syntezatorów Montage wystarczy przyjrzeć się potencjałowi wynikającemu z pojedynczego Performance gdzie dostajemy do dyspozycji czekające w pełnej gotowości do działania w oparciu 8 niezależnych sekcji (oczywiście w zależności od specyfiki wybranego brzmienia bywa ich mniej lub więcej). W obrębie każdej z 8 sekcji mamy możliwość wyboru innego  brzmienia z innymi ustawieniami procesora efektów. Na samej klawiaturze poszczególne sekcje mogą zazębiać się z sobą, bądź być od siebie oddzielone. Dla każdej z 8 sekcji możemy również włączyć niezależny arpeggiator, zmieniający statyczne brzmienie instrumentalne na gotowy pochód rytmiczny lub rytmiczno-harmoniczny. Dodatkowo możemy zapisywać pojedyncze sceny z określonymi wcześniej parametrami oraz płynnie zawiadywać całymi łańcuchami powiązanych efektów dzięki technologii Motion Control. A to dopiero początek!

Newsletter

KILKA SŁÓW O NAS

o-nas-img

Bardzo lubimy instrumenty klawiszowe…

… i właśnie z tej pasji uruchomiliśmy zupełnie nowy portal keyboard4me.pl właśnie po to abyście współpracę z tymi instrumentami polubili także Wy. Chcemy udzielać wam jak najbardziej rzetelnych porad związanych ze sprzętem oraz jego obsługą. Nasza strona będzie ciągle zasilana nowymi materiałami video, audio oraz licznymi tekstami.

Warto zajrzeć